Läroplansteori, ämnesdidaktik, betyg och bedömning för grundlärare 4-6, fokus på språk
Kursen ingår i den utbildningsvetenskapliga kärnan i Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i årskurs 4-6 och ges under utbildningens sjunde termin.
Läs mer om den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK)
Kursen behandlar läroplansteoretiska och didaktiska aspekter på undervisning i årskurs 4–6. Utifrån analyser av praktik, styrdokument och läromedel bearbetas innehålls-, undervisnings- och bedömningsfrågor. Vidare behandlas teorier för kunskapsutveckling och modeller för bedömning och betygsättning av elevers kunskaper.
Kursen ger fördjupade kunskaper i läroplansteori, ämnesdidaktik och bedömning.
Kursen behandlar historiska, samhälleliga och kulturella perspektiv på skolämnena svenska och engelska i årskurs 4–6 samt läroplansteori med anknytning till ämnesdidaktisk forskning. I relation till detta behandlas bedömning, betyg och undervisning i årskurs 4–6 med särskild fördjupning avseende bedömning av kunskaper i dessa språk.
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och studentarbetslag.
Skriftliga inlämningsuppgifter inför seminarier är obligatoriska inslag i kursen.
Närvaro på all schemalagd undervisning är obligatorisk.
Examination
Kursen examineras genom salstentamen, muntlig tentamen samt skriftliga inlämningsuppgifter.
Examinator
Kursansvarig lärare
Ulrika Németh, ulrika.nemeth@su.se
Studievägledning
studievagledning.did@su.se
Utbildningsadministration
kursadmin.did@su.se








