Undervisning och utveckling, Ämneslärarprogrammet inriktning mot gymnasiet
Kursen utgjorde tidigare den tredje delen av den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK) inom Ämneslärarprogrammet, för blivande gymnasielärare som hade ett språk som förstaämne.
Läs mer om den utbildningsvetenskapliga kärnan (UVK)
Kursen omfattar tre obligatoriska delar som utifrån vetenskaplighet och beprövad erfarenhet behandlar olika perspektiv på skol- och undervisningsutveckling.
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Delkurser
Flera institutioner vid Stockholms universitet samarbetar kring kursen, men Institutionen för ämnesdidaktik är kursansvarig institution.
Kursen omfattar tre delar:
- Vetenskapsteori och forskningsmetodik, 5 hp
Den första delen behandlar vetenskapsteoretiska och forskningsmetodiska frågeställningar som grund för utövande och utveckling av lärarprofessionen.
Del 1 ges av Filosofiska institutionen. - Ämnesdidaktik - undervisning och bedömning, 7.5 hp
Den andra delen fördjupar ämnesdidaktiska perspektiv med ett särskilt fokus på bedömning och hur denna relaterar till den undervisning som bedrivs.
Del 2 ges av Institutionen för ämnesdidaktik. - Utvecklingsarbete, 2.5 hp
Den tredje delen behandlar utvecklingsarbete och dess betydelse för skolverksamheten.
Del 3 ges av Institutionen för pedagogik och didaktik.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. Deltagande i seminarier är obligatoriskt och en förutsättning för examination i kursen.
Examination
- Del 1 examineras genom en skriftlig salstentamen.
- Del 2 examineras genom muntliga redovisningar och skriftlig salstentamen.
- Del 3 examineras genom en skriftlig inlämningsuppgift.
Betygskriterier US170Ä del 2 - gäller från HT 2022 pdf, 685.8 kB. (685 Kb)
Studievägledning
studievagledning.did@su.se








