Specialpedagogik – Grundlärare 4-6

Foto: Niklas Björling

Kursen behandlar skolans uppdrag, att elever ska inhämta och utveckla kunskaper och värden samt att utbildningen ska främja alla elevers utveckling och lärande, med särskilt ansvar för elever med
funktionsnedsättning och för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för
utbildningen. Elevers delaktighet och inflytande diskuteras i relation till nationella och internationella styrdokument samt lärares bemötande. Kursen ger fördjupade kunskaper i hur lärare kan identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov i undervisningen inklusive neuropsykiatriska svårigheter, genom att uppmärksamma elever i behov av extra anpassningar eller särskilt stöd samt leda utformning av stöd och stimulans utifrån elevernas förutsättningar och förmåga. Specialpedagogiska insatser relateras till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt etiska aspekter. Med utgångspunkt i specialpedagogik som tvärvetenskap belyser kursen såväl historiska synsätt på specialpedagogiska insatser som dagens undervisning, till exempel i digitala miljöer.

Kursen består av en delkurs, Specialpedagogik – Grundlärare 4-6


Undervisning

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningsuppgifter samt gruppuppgift i form av projektarbete. Projektarbetet är obligatoriskt inslag i kursen. Fullgörandet av projektarbete utgör krav för att studenten ska få delta i efterföljande examination av gruppuppgift.


Examination

Kursen examineras enligt följande:

  • en skriftlig individuell inlämningsuppgift.
  • en muntlig och skriftlig redovisning av en gruppuppgift i samband med examinerande seminarium.

Examinationsdatum och omexamination

Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns på institutionens webbplats samt på kursplatsen i lärplattformen Athena.

Betygskriterier

Betygskriterierna meddelas vid kursstart.

 

Examinator

Malin Lönnerblad

Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.
Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
Kursrapporter visas för de tre senaste kurstillfällena.

Webbregistrering

Du hittar akutell information om webbregistrering på följande länk:

Webbregistrering vid Specialpedagogiska institutionen

Digitala verktyg och annan information

Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi) med mera samt länk till lärplattformen Athena hittar du nedan:

Digitala verktyg och tjänster

Lärplattformen Athena

Under utbildningen

Information om tillgodoräknande, blanketter för anmälan om studieavbrott, ansökan om studieuppehåll, ansökan om återupptagande av studier och mycket mer hittas på sidan:

Under utbildning

Studera med funktionsnedsättning

Stockholms universitet erbjuder olika stödåtgärder för dig med varaktig funktionsnedsättning. Målet är att alla studenter ska ha en möjlighet att studera på lika villkor. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen. Om du har frågor kring särskilt stöd är du välkommen att kontakta institutionens studievägledare:

studiestod@specped.su.se

För mer information:

Studera med funktionsnedsättning

Kursansvarig:
Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig:
Malin Lönnerblad - malin.lonnerblad@specped.su.se

Utbildningsadministrationen:
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information på lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministrationen:
studentexpedition@specped.su.se

Studievägledare:
Är du i behov av riktat pedagogiskt stöd under din studietid eller vill diskutera studieplanering, kontakta då studievägledare:
studievagledare@specped.su.se

Specialpedagogiska institutionens kontaktsida