Dövhet och hörselnedsättning ur olika perspektiv
Kursen behandlar hörselns fysiologi och innebörder av dövhet och hörselnedsättning samt ytterligare funktionsnedsättningar, inbegripet neuropsykiatriska svårigheter, som förekommer i kombination med dövhet eller hörselnedsättning.
I kursen behandlas också olika teoretiska perspektiv på dövhet och hörselnedsättning och konsekvenser av perspektiven för tolkningar av det specialpedagogiska samhällsuppdraget. Utbildning för döva elever och för elever med hörselnedsättning behandlas ur ett historiskt perspektiv, från specialskola till inkluderande undervisning.
Vidare behandlar kursen dövhet och hörselnedsättning ur vårdnadshavares perspektiv, ur samhälleligt och etiskt perspektiv, samt med utgångspunkt i mänskliga rättigheter. Kursen ger fördjupade kunskaper i speciallärarens kritiska analyser av pedagogiska verksamheters förutsättningar att möjliggöra lärande och utveckling för alla döva barn och elever och för alla barn och elever med hörselnedsättning.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, litteraturseminarier, workshops och fältstudier. Fältstudierna planeras och följs upp av kurslärare och dig som student.
Fullgörande av fältstudieuppgifterna är obligatoriska inslag i kursen. Muntlig redovisning av gruppuppgift är ett obligatoriskt inslag i kursen. Närvaro vid kursens examinationsseminarium är obligatoriskt.
Kursen ges på distans eller på campus enligt angivelse för aktuellt kurstillfälle. Undervisningen ges på svenska och på engelska.
Mer detaljerad information om kursen hittar du i kursplanen som finns länkad på denna sida. Du som är registrerad student hittar även information på kursens Athena-sida.
Studietakt
Kursen ges med 50 procent studietakt som friståendekurs.
Examination
Kursen examineras genom:
- en individuell skriftlig inlämningsuppgift,
- en muntligt och skriftligt redovisad gruppuppgift.
De specifika kurskrav som gäller för att få godkänt slutbetyg på kursen framgår i kursplanen.
Examinationsdatum och omexamination
Examinationsdatum meddelas via schemat i TimeEdit. Webblänk till kursens schema finns under rubriken "Schema" nedan samt på kursens Athena-sida.
Betygskriterier
Betygskriterierna meddelas vid kursstart.
Examinator
Publiceras innan kursens start.
Webbregistrering
Du hittar akutell information om webbregistrering på följande länk:
Webbregistrering vid Specialpedagogiska institutionen
Digitala verktyg och annan information
Samlat schema, kontohantering för ditt SU-konto, hur du ansluter till eudoram (WiFi) med mera samt länk till lärplattformen Athena hittar du nedan:
Under utbildningen
Information om tillgodoräknande, blanketter för anmälan om studieavbrott, ansökan om studieuppehåll, ansökan om återupptagande av studier och mycket mer hittas på sidan:
Studera med funktionsnedsättning
Stockholms universitet erbjuder olika stödåtgärder för dig med varaktig funktionsnedsättning. Målet är att alla studenter ska ha en möjlighet att studera på lika villkor. För tillgång till stöd måste du som student ansöka om detta hos studentavdelningen. Om du har frågor kring särskilt stöd är du välkommen att kontakta institutionens studievägledare:
För mer information:
Kursansvarig
Om du har frågor om innehållet i och upplägget för kursen kontakta kursansvarig lärare.
HT25, 50 % studietakt
Emil Holmer: emil.holmer@specped.su.se
Utbildningsadministration
Om du har frågor om till exempel webbregistrering, gruppindelning eller information om lärplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör:
Studie- och karriärvägledning
Om du behöver riktat pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering kontakta studievägledare: