Naturvetenskap och teknik för grundlärare, F-3, II
Kursen behandlar ämnesteori och ämnesdidaktisk forskning för undervisning i naturvetenskaplig och teknisk medborgarbildning i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3.
Vi fokuserar särskilt på hur naturvetenskaplig och teknisk kunskap kan användas för att kunna granska information, argumentera och ta ställning i frågor som rör närmiljön, samt hur detta kan bli ett innehåll och bedömas i undervisningen. Dessutom behandlar vi estetisk gestaltning och utomhusdidaktik för undervisning i hållbar utveckling.
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Delkurser
Kursen består av två moment:
- Människa, natur och samhälle i samspel - hållbar utveckling, 11,5 hp
Relaterat till planering och organisering av undervisning samt bedömning i grundskolans tidigare år behandlas människa, natur och samhälle i samspel för hållbar utveckling:
- väder och årstidsväxlingar
- energi i samhället
- naturen som resurs
- materiens kretslopp
- biologisk mångfald, evolution och anpassning - Teknik, människa och samhälle, 3,5 hp
Relaterat till planering och organisering av undervisning samt bedömning i grundskolans tidigare år behandlas följande områden:
- tekniska lösningars funktion och ändamålsenlighet
- teknikens utveckling ur ett samhällsperspektiv
- tekniska system
- teknik, människa och samhälle i samspel för hållbar utveckling
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier och exkursioner.
Examination
Examination sker genom muntliga examinationer och skriftliga redovisningar.
Examinator
Kursansvariga lärare
Anna Carin Nyberg, annacarin.nyberg@su.se
Lotta Billing, charlotta.billing@su.se
Studievägledning
studievagledning.did@su.se
Utbildningsadministration
kursadmin.did@su.se








