Teorier om lärande 4-6


Kursen belyser olika aspekter av elevers lärande och utveckling i formell utbildning med utgångspunkt i såväl klassiska som moderna teorier och perspektiv. Vidare syftar kursen till att utveckla förmågan att systematiskt undersöka olika villkor för elevers lärande och utveckling i en specifik undervisningssituation. I detta möte mellan teori och skolans undervisningspraktik behandlas frågor om vad lärande är, hur lärande kan studeras och vilken praktisk relevans olika teorier om lärande och utveckling har för lärarens undervisningspraktik.

Läsanvisningar, detaljerad kursplanering, etc. kommer att läggas upp på kursens Athena-sida. Antagna studenter som har aktiverat sitt studentkonto och blivit registrerade på kursen blir automatiskt deltagare på kursens Athena-sida.
Förväntade studieresultat, närvarokrav, uppgifter om examinationsform samt betyg, se kursplanen i sidans högerspalt.


Undervisning

Kursen består av föreläsningar, seminarier, kamratgranskning, grupparbeten och en obligatorisk fältuppgift. Seminarienärvaro är obligatoriskt på kursen.


Examination

Examination sker genom salstentamen och en individuell skriftlig fältuppgift, där tentamensresultatet avgör slutbetyget.

Examinator

Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.


Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.


Kursrapporter visas för de tre senaste kurstillfällena.








Kursansvarig:
Caroline Ignell

Kursadministration:
Anna Littorin Ferm