Förskoledidaktik med inriktning mot språk och kommunikation
I den här kursen står barns språk och kommunikation i centrum. Utifrån ett förskoledidaktiskt perspektiv undersöker vi villkoren för barns språkliga utveckling, kommunikation och meningsskapande. I kursen behandlar vi språk och kommunikation i en vid bemärkelse, utifrån olika teoretiska perspektiv.
Vi diskuterar och analyserar förskolan som en språklig och kommunikativ miljö utifrån ett mångfaldsperspektiv, vilket omfattar såväl förskolans samhälleliga uppdrag som flerspråkighet. Betydelsen av estetiska uttrycksformer, särskilt musik samt lek, som stöd för barns kommunikation och språkliga utveckling diskuteras och utforskas under olika verkstadsaktiviteter.
Vi undersöker dessutom villkoren för digitalisering i förskolan. Du erbjuds möjligheter att både utveckla din egen digitala kompetens och skapa förutsättningar för att förskolebarn ska kunna utveckla sin egen digitala kompetens.
Kursen behandlar språk och kommunikation med olika resurser såsom digitala verktyg och barnlitteratur. I kursen designar studenterna olika språkdidaktiska aktiviteter med och utan digitala verktyg. Vidare behandlas även barns och pedagogers användning av digitala medier och barnlitteratur. I kursen designar studenterna en digital produkt som ska fungera som ett stöd för barns språkliga och kommunikativa utveckling
I kursen kommer du att fördjupa dina vetenskapsteoretiska färdigheter med ett särskilt fokus på språk och kommunikation, med syftet att skriva fram en mindre uppsats. Du kommer också att använda vetenskaplig metod i form av att genomföra en mindre etnografisk fältstudie, då du ska observera barns språk och kommunikation samt förskolan som språklig och kommunikativ miljö. Det insamlade materialet från fältstudien ska du analysera med hjälp av kursens teoretiska begrepp.
Kursen samläser med Förskollärarprogrammet inom Utlandsutbildade lärares vidareutbildning (ULV) - UB42UU
I kursbeskrivningsdokumentet hittar du mer information om kursens upplägg och examinationer. Kursbeskrivningen finns tillgänglig senast en månad innan kursstart.
Kursbeskrivning (UB406Y) HT25 pdf, 304.3 kB.
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Undervisning
Undervisningen består av kursintroduktioner, seminarier, föreläsningar, verkstäder, fältarbete och redovisningar. Deltagande i samtliga undervisningsformer utom föreläsningar är obligatoriskt. Frånvaro ska kompenseras enligt instruktioner i kursbeskrivningen.
Studieplaneringen i Athena visar hur undervisningen är uppbyggd. Där anges också om du behöver förbereda dig inför undervisningstillfällena, exempelvis genom att läsa viss litteratur eller göra en uppgift.
Examination
Kursens del Barns språkutveckling och språklig mångfald 4,5 hp examineras genom:
- Skriftlig salstentamen, betygsskala A-F
Kursens del Barnlitteratur och musik 3 hp examineras genom:
- Individuell skriftlig uppgift, betygsskala G-U
Kursens del Digital literacy och flerspråkighet 7,5 hp examineras genom:
- Individuell muntlig och visuell presentation av digital produkt, betygsskala A-F
Kursens del Tidigare forskning och akademiskt skrivande 7,5 hp examineras genom:
- Individuell skriftlig uppsats, betygsskala A-F
För information om examinationer och examinationstillfällen se kursbeskrivningen.
Examinator
OBS! Små ändringar kan förekomma!
Denna litteraturlista gäller även för dig som läser kursen inom ULV-programmet.
Studiegång för Förskollärarprogrammet - se under 'Programöversikt'.
Om du har frågor om kursens innehåll och betygsrapportering, kontakta kursansvarig lärare.
Kursansvarig:
Anna Åhlund, e-post: anna.ahlund@buv.su.se Delkurs 1
Petra Petersen, e-post: petra.petersen@buv.su.se Delkurs 2 och 3
Adrian Thomasson, e-post: adrian.thomasson@buv.su.se Delkurs 4
Om du har studieadministrativa frågor som rör till exempel behörighet, registrering eller Athena, kontakta kursadministratören.
Kursadministratör:
Joel Lundström, e-post: joel.lundstrom@buv.su.se








