Förskolans historia och plats i samhället
I kursen får du en introduktion till förskolan som samhällsinstitution och möjlighet att utveckla förmågan att vetenskapligt reflektera över förskolans framväxt i ett läroplanshistoriskt och nutidshistoriskt perspektiv. Utifrån gemensamma textstudier diskuteras och analyseras hur förändringar i samhället och betydelsefulla aktörers ställningstaganden har påverkat vilka institutioner för omsorg, fostran och lärande som har utvecklats sedan mitten av 1800-talet fram till idag.
Särskilt uppmärksammas förskolans, idéarv och kunskapstraditioner i relation till hur samhällsinstitutioner som familj och skola, samt därigenom barndomens villkor, har förändrats över tid. Genom det nutidshistoriska perspektivet granskas även läroplanshistoriska spår i förskolans nutida verksamhet.
Kursen innehåller både ett historiskt och ett samtidsperspektiv på skolväsendets organisation och styrning och då särskilt på förskolans organisation, innehåll och arbetssätt och på de normer och värderingar som präglat och präglar synen på förskolans samhällsuppdrag. Kursen ger därmed även en historisk förståelse av såväl förskollärarprofessionens framväxt som för centrala förskoledidaktiska teman kring barns omsorg och lärande.
I kursbeskrivningsdokumentet hittar du mer information om kursens upplägg och examinationer. Kursbeskrivningen finns tillgänglig senast en månad innan kursstart.
Kursbeskrivning UB213Y HT25 pdf, 130 kB.
En detaljerad studieplanering finns på kurssajten på lärplattformen Athena, som du kommer åt när du har registrerat dig på kursen.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar och seminarier. En webbaserad lärplattform används i kursen. Under seminarierna bearbetas kurslitteraturen. Deltagande vid seminarier är obligatoriskt.
I kursbeskrivningen framgår närmare vilka specifika undervisningstillfällen det gäller. Frånvaro vid obligatoriska moment kan kompletteras enligt instruktioner i kursbeskrivningen.
Studieplaneringen i Athena visar hur undervisningen är uppbyggd. Där anges också om du behöver förbereda dig inför undervisningstillfällena, exempelvis genom att läsa viss litteratur eller göra en uppgift.
Examination
Examinationstillfälle
Examinationsformen är salstentamen via det digitala verktyget Inspera.
Du måste anmäla dig i Ladok för att kunna skriva tentamen. Instruktioner för hur du anmäler dig kommer via läroplattformen Athena inför att anmälan öppnar.
Tillfälle för omexamination
Du måste anmäla dig i Ladok för att kunna skriva tentamen. Instruktioner för hur du anmäler dig kommer via läroplattformen Athena inför att anmälan öppnar.
Tillfälle för omexamination för studenter som läst tidigare terminer
Om du läst kursen före innevarande termin ska du först kontakta kursadministratör angående omregistrering på kursen och sedan anmäla dig till tentan enligt kommande instruktioner. Det är endast salstenta som gäller i denna kurs (inga hemtentor).
Anmälan sker till kursadministratör Maria Lund: maria.lund@buv.su.se
Examinator
Sofia Grunditz, e-post: sofia.grunditz@buv.su.se
Information om kurslitteraturen gäller även dig som läser kursen inom Utlandsutbildade lärares vidareutbildning (ULV), kurskod: UB51UU.
Om du har frågor om kursens innehåll, seminarier, litteratur, undervisning och betygsrapportering, kontakta kursansvarig lärare.
Kursansvarig och examinator: Sofia Grunditz, e-post: sofia.grunditz@buv.su.se
Om du har studieadministrativa frågor som rör till exempel behörighet, registrering eller Athena m.m. kontakta kursadministratören.
Kursadministratör: Maria Lund, maria.lund@buv.su.se








