Förskolans uppdrag och pedagogiska miljöer
Kursen behandlar förskolans och förskollärarens uppdrag i ett barn-, professions-och samhällsperspektiv. I kursen ges en första inblick i förskolans läroplan och dess betydelse för verksamheten, med fokus på omsorg, lek, lärande och undervisning.
Förskolans och förskollärarens vardagspedagogiska uppdrag och dess relation till styrdokument, barns rättigheter och barn som demokratiska aktörer belyses som en del av förskolans värdegrund, uppdrag och mål. Kursen tar upp hur pedagogiska miljöer är en del av och ett uttryck för förskolans uppdrag.
I kursen ges en introduktion till akademiska studier; att läsa och skriva akademiska texter. Kursen ger även en introduktion till grupprocesser via drama/gestaltande arbetssätt samt en förberedelse för VFU (verksamhetsförlagd utbildning).
Kursen samläser med Förskollärarprogrammet inom Utlandsutbildade lärares vidareutbildning (ULV) - UB33UU
I kursbeskrivningsdokumentet hittar du mer information om kursens upplägg och examinationer. Kursbeskrivningen finns tillgänglig senast en månad innan kursstart.
Kursbeskrivning UB107Y HT25 pdf, 296.9 kB.
När kursen startat används Stockholms universitets nätbaserade lärplattform Athena för kursinformation, kursuppgifter och inlämningar.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarium, verkstäder, grupparbete och individuellt arbete. Deltagande vid seminarier och verkstäder är obligatoriskt. I kursbeskrivningen framgår vilka specifika undervisningstillfällen det gäller.
Studieplaneringen i Athena visar hur undervisningen är uppbyggd. Där anges också om du behöver förbereda dig inför undervisningstillfällena, exempelvis genom att läsa viss litteratur eller göra en uppgift.
Examination
Kursen examineras genom:
DEL1 Förskolans och förskollärarens värdegrund 2,5 hp examineras genom:
- Individuell muntlig uppgift, betygsskala G-U
- Individuell skriftlig uppgift, betygsskala G-U
DEL2 Förskolans uppdrag - omsorg, lek, lärande och undervisning 8,5 hp examineras genom:
- Individuell skriftlig uppgift, betygsskala A-F
DEL3 Drama - ett gestaltande arbetssätt i förskolan 2 hp examineras genom:
- Aktivt deltagande vid kursens samtliga specificerade verkstäder, betygsskala G-U
DEL4 Förskolans pedagogiska miljöer 3 hp examineras genom:
- Muntlig gruppuppgift, betygsskala G-U
- Individuell skriftlig uppgift, betygsskala G-U
För examinationer och examinationstillfällen se kursbeskrivningen
Examinator
Klara Dolk, e-post: klara.dolk@buv.su.se
OBS! Små ändringar kan förekomma!
Denna litteraturlista gäller även för dig som läser kursen inom ULV-programmet.
Checklista för en lyckad terminsstart
Studera med funktionsnedsättning
Verksamhetsförlagd utbildning (VFU)
Studiegång för Förskollärarprogrammet - Klicka på länken och titta under 'Programöversikt'
Om du har frågor om kursens innehåll, seminarier, litteratur, undervisning och betygsrapportering, kontakta kursansvarig lärare.
Kursansvarig: Gudrun Hellström, e-post: gudrun.hellstrom@buv.su.se
Om du har studieadministrativa frågor som rör till exempel behörighet, registrering eller Athena m.m., kontakta kursadministratören:
Kursadministratör: Joel Lundström, e-post: joel.lundstrom@buv.su.se
Hitta till oss:
Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen finner du vid campusområdet Frescatibackehusen, Svante Arrhenius väg 21 A.
Svante Arrhenius väg 21 A, Google maps
Campusområdet, Stockholms universitet
Studentinformation:
Studentexpedition vid Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen
Studie- och karriärvägledning för utbildningen








