Neurovetenskap, kognition och lärande, 4: Inlärningspsykologi

Kursen fokuserar på teorier, grundläggande begrepp och forskning inom området principer för inlärning.

Grunderna kring respondent och operant betingning gås igenom, samt valda teorier vilka särskilt fokuserar på sambanden mellan inlärning, minne, motivation och språkinlärning. Grundläggande neuroanatomiska och neurokemiska processer relateras till principer för inlärning.

Delkursen innehåller även genomgång av principer för, användning av och tolkning av experimentell single case design.

Du som är registrerad på kursen hittar schema och övrig kursinformation samt kurskommunikation i lärplattformen Athena. Där loggar du in med ditt universitetskonto.

Kursen ges på termin 3 i terminsdel C.


Undervisning

Obligatoriska inslag kan förekomma på kursen. Vilka dessa är framgår av schemat och förklaras närmare i kursanvisningarna.

Detaljerad information hittar du i aktuell kursplan och kursanvisningarna för kursen. Länk till kursplanen hittar du här på sidan och kursanvisningarna läggs upp på kursens sajt i universitetets lärplattform senast vid kursstart.

Förväntade studieresultat

Information om kursens förväntade studieresultat hittar du i aktuell kursplan.

Examination

Information om kursens examinationsformer hittar du i aktuell kursplan.

Datum för examinationstillfällen hittar du i kursens schema.

Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.


Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.

Kurslitteratur fastställs av Psykologiska institutionens styrelse.

Kurslitteraturlistan ska finnas tillgänglig två månader före kursstart. Om denna saknas så kontrollera med kursansvarig lärare innan du beställer inläsning eller köper dyra kursböcker.

Kursrapporter visas för de tre senaste kurstillfällena.







Kursansvarig lärare/examinator
Armita Golkar, armita.golkar@psychology.su.se

Registrerade studenter använder i första hand lärplattformen för lärarkommunikation.

Utbildningsadministration och studievägledning