Forskningsmetod och statistik
Kursen tar inom kvantitativ forskningsmetod upp undersökningsplanering, urvalsprinciper, olika aspekter av psykologisk testning (t.ex. reliabilitets- och validitetsfrågor) och datainsamlingsmetoder. Kursen tar även upp rapportskrivning och ger en översikt av principerna för kvalitativ forskningsmetod.
Statistikdelen är delvis en repetition men också en fördjupning av statistikundervisning som getts under tidigare terminer och innefattar centralmått, spridningsmått, fördelningsformer, grunderna för statistisk hypotesprövning, icke-parametriska metoder, parametriska metoder, olika effektstyrkemått, konfidensintervall och statistiska fallgropar.
Syftet med kursen är att utveckla det vetenskapliga förhållningssätt som studenten behöver för att på bästa sätt tillgodogöra sig den fortsatta utbildningen.
Du som är registrerad på kursen hittar schema och övrig kursinformation samt kurskommunikation i lärplattformen Athena. Där loggar du in med ditt universitetskonto.
Kursen ges på termin 3 i terminsdel A.
Undervisning
Obligatoriska inslag kan förekomma på kursen. Vilka dessa är framgår av schemat och förklaras närmare i kursanvisningarna.
Detaljerad information hittar du i aktuell kursplan och kursanvisningarna för kursen. Länk till kursplanen hittar du här på sidan och kursanvisningarna läggs upp på kursens sajt i universitetets lärplattform senast vid kursstart.
Förväntade studieresultat
Information om kursens förväntade studieresultat hittar du i aktuell kursplan.
Examination
Information om kursens examinationsformer hittar du i aktuell kursplan.
Datum för examinationstillfällen hittar du i kursens schema.
Kurslitteratur fastställs av Psykologiska institutionens styrelse.
Kurslitteraturlistan ska finnas tillgänglig två månader före kursstart. Om denna saknas så kontrollera med kursansvarig lärare innan du beställer inläsning eller köper dyra kursböcker.
Läs mer om Psykologprogrammet
Kursansvarig lärare/examinator
Joakim Westerlund, jwd@psychology.su.se
Registrerade studenter använder i första hand lärplattformen för lärarkommunikation.








