Varumärken och varumärkesstrategiskt arbete
Företagens varumärkesstrategiska arbete är en av de centrala aspekterna av marknadsföringspraktiken. Det syftar till att bygga varumärkens värde med hjälp av modeller som varumärkes-DNA, varumärkesidentitet, varumärkesimage och varumärkeskapital. Samtidig är inte företagens varumärkesstrategiska arbete den enda faktor som avgör varumärkens betydelser och värden utan detta förhandlas också bland konsumenter och andra intressenter.
I kursen introduceras studenterna till de processer genom vilka varumärkens betydelser och värden skapas, inte bara utifrån företagens utan också konsumenternas perspektiv samt utifrån kulturella och kritiska perspektiv.
Några av de ämnen som diskuteras under kursen är varumärkesstrategiskt arbete, varumärkeskapital, varumärkens värde, varumärkesbetydelse och samskapande, varumärkesautenticitet och kritiska perspektiv på varumärken.
Undervisning
Kursen består av en kombination av föreläsningar, seminarier, grupparbete samt en betydande andel självstudier. Kursen examineras kontinuerligt genom de olika utbildningsmomenten.
Kursen arbetsinsats omfattar 200 timmar motsvarande 7,5 ECTS. Undervisningsspråk är engelska.
Examination
Examinationen sker kontinuerligt genom kursens olika lärandeaktiviteter. Varje examinationsmoment är viktat i relation till sin tyngd och betydelse för kursens sammantagna examination. Studentens resultat från de olika examinationsmomenten summeras till en kurspoäng som översätts till slutbetyg.
Examinationsmoment
Kursen består av följande viktade examinationsmoment:
1. Individuell skriftlig tentamen: examinerar lärandemål 1–5; utgör 60% av total kurspoäng.
2. Grupparbete: organisera och leda seminariediskussioner, examinerar lärandemål 1- 5; utgör 20% av total kurspoäng.
3. Korta individuella inlämningsuppgifter: examinerar lärandemål 1–5; utgör 10% av total kurspoäng.
4. Aktivt deltagande i seminarier: examinerar lärandemål 1-5; utgör 10% av total kurspoäng.








