Pedagogik II med inriktning mot personal, arbete och organisation


I den här kursen fördjupar du dina teoretiska och metodologiska kunskaper i pedagogik med utgångspunkt i institutionens olika forskningsområden. Du får lära dig mer om vetenskapliga metoder och datainsamlingstekniker och får möjlighet att fördjupa dina teoretiska kunskaper. Kursen består av fyra delkurser.

Tre av fyra delkurser samläses med studenter i KLOK, Kandidatprogram i pedagogik med inriktning ledarskap och kommunikation (SLEKK), och Pedagogik II (fristående kurs) (PEG220).


Delkurser

Kursen består av fyra delkurser. Delkurs 1 och 2 läser parallellt

Del 1 Vetenskaplig teori och metod II, 7,5 hp

Delkursen syftar till att vidareutveckla studenternas kunskaper i vetenskapsteori och metodologiska förhållningssätt med fokus på datainsamlingstekniker. Under delkursen behandlas olika vetenskapsteoretiska begrepp och perspektiv samt hur de kommer till uttryck i forskning. Ett centralt innehåll är att formulera vetenskapliga frågeställningar och välja lämpliga tillvägagångssätt för att lösa en forskningsuppgift. Delkursen ger träning i att tillämpa datainsamlingstekniker och i viss mån bearbeta och analysera ett insamlat material.

Kursansvarig: Anna-Lena Kempe

Del 2 Organisation och förändring, 7,5 hp

I delkursen erbjuds möjligheter att studera och analysera en organisation och dess förändringsarbete utifrån olika teoretiska perspektiv på förändring. Studenterna får möjlighet att kritiskt granska såväl organisationen och dess förändringsarbete som de teoretiska perspektiv som de använder i sina analyser.

Kursansvarig: Aron Schoug Öhman

Del 3 Pedagogiskt ledarskap, 7,5 hp

Delkursen behandlar pedagogiskt ledarskap, i bemärkelsen ett verksamhetsnära ledarskap inriktat mot lärande, utveckling och förändring i arbetsorganisationer. Därvid behandlas hur man som ledare kan skapa förutsättningar för lärande och utveckling.

Kursansvarig: Camilla Thunborg

Del 4 Vuxenpedagogik och livslångt lärande, 7,5hp

Delkursen behandlar vuxna individers lärandevillkor i olika miljöer, såväl i formella utbildningsinstitutioner som i arbetslivet och på fritiden. I studiet av olika utbildningsarenor aktualiseras lärar-/ledarskapets betydelse för skapandet av meningsfulla och effektiva lärmiljöer för vuxna deltagare. Centrala begrepp från aktuella lärmiljöer introduceras och diskuteras på ett kritiskt sätt, t.ex., livslångt lärande, arbetsplatsbaserat lärande och yrkeskunnande, folkbildningsmässigt lärande, validering (värdering och bedömning) av kunskaper och kompetenser.

Kursansvarig: Anna Nørholm Lundin
 



Schema finns tillgängligt senast en månad före kursstart. Vi rekommenderar inte utskrift av scheman då vissa ändringar kan ske. Vid kursstart meddelar utbildningsansvarig institution var du hittar ditt schema under utbildningen.


Observera att kurslitteraturen kan ändras fram till två månader före kursstart.
Kursrapporter visas för de tre senaste kurstillfällena.







Kontakta kursansvarig lärare - se under delkurser.

Kursadministration

Elin Backvall
E-post: elin.backvall@edu.su.se