Grundlärarprogrammet med inriktning mot arbete i fritidshem, ingång bild och form

Vill du inspirera barn att uttrycka sig genom bild och form? Här får du verktygen att leda kreativa aktiviteter som stimulerar till lek och lärande i fritidshemmet och undervisa i bild i låg- och mellanstadiet.​

Lärare i dialog med elever under bildlektion i förskoleklass.

Foto: Jens Olof Lasthein, Stockholms universitet.

På grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem och bild och form får du lära dig undervisa elever i årskurs F-6 i fritidshem och skola. Under utbildningen läser du kurser inom fritidshemspedagogik, utbildningsvetenskap och bild och form med didaktisk inriktning.

Du får lära dig skapa pedagogiska miljöer som möjliggör lek, lärande och kreativitet hos eleverna och hur du kan använda till exempel musik, bild, dans eller drama i undervisningen. Du lär dig också att leda aktivieter som innebär lärande i andra former än i skolan som till exempel lära matematik genom bakning, lära svenska genom utomhuslek eller genom att använda digitala verktyg i undervisningen.

Du får även kunskaper i konflikthantering, ledarskap och hur man arbetar med elevers sociala utveckling.​ Det innebär bland annat att jobba med gruppaktiviteter och demokratiprojekt. Dessutom lär du dig att planera, genomföra och utvärdera undervisningen på fritidshem i förhållande till styrdokument och läroplan.

En viktig del är att kunna fånga upp och utgå från elevernas egna behov, intressen och erfarenheter i utformningen av undervisningen.

Ingången bild och form ger dig behörighet att undervisa i bild för årskurs F–6. Du studerar 30 hp bild och form med didaktisk inriktning, inklusive verksamhetsförlagd utbildning (VFU) 7,5 hp med inriktning bild och form. Det innebär att du får följa en bildlärare på din VFU-skola och själv prova på att planera och genomföra undervisning i bild och form.

Ämneskurserna i bild behandlar:

  • material och tekniker för två- och tredimensionella gestaltningar samt processportfölj
  • bildämnets didaktik
  • didaktiska frågeställningar om barns och ungas visuella kulturer
  • teorier och metoder för bildanalys och visuell kommunikation.

Utbildningen leder till en Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i fritidshem.

Se även övriga inriktningar inom Grundlärarprogrammet inriktning fritidshem:

Grundlärarprogrammet inriktning fritidshem, ingång idrott och hälsa, 180 hp

Grundlärarprogrammet inriktning fritidshem, ingång musik, 180 hp

Programmet omfattar 180 högskolepoäng vilket innebär tre års heltidsstudier.

Förutom kurser inom inriktning bild och form, 30 hp, läser du kurser inom:

Hitta information om alla kurser i din studiegång

Vilka kurser du läser och i vilken ordning ser du i programmets studiegång (se nedan). Där hittar du även länkar till alla kurssidor inom programmet.

Studiegångar för antagna tidigare terminer

Ibland ändras studiegången och här nedan kan du hitta den studiegång som gäller för dig beroende på vilken termin du började att studera på programmet.

Studiegång Grundlärarprogrammet - fritidshem antagna VT23-VT24

Studiegång för Grundlärarprogrammet - fritidshem antagna VT21-HT22

Du kan också ladda ner en studiegångsöversikt:

Studiegångsöversikt Grundlärarprogrammet - fritidshem för antagna fr.o.m. HT24 pdf, 164.5 kB. (164 Kb)

Studiegångsöversikt Grundlärarprogrammet - fritidshem för antagna VT23, HT23 och VT24 pdf, 61.5 kB. (61 Kb)

Studiegångsöversik Grundlärarprogrammet - fritidshem för antagna VT21, HT21, VT22 och HT22 pdf, 65.8 kB. (65 Kb)

År 1

År 2

År 3

Termin 5

Fritidshemspedagogik IV: Konflikthantering och ledarskap (UB211Z), 7,5 hp

Kunskap, vetenskap och forskningsmetodik (FI100L), 7,5 hp
Utbildningsvetenskaplig kärna
Ges vid Filosofiska institutionen

Ämnesdidaktik och bedömning i fritidshem och skola, 9 hp (mer info kommer)

Läroplansteori och vetenskaplig fördjupning, 6 hp (mer info kommer)

Termin 6

Självständigt arbete (UB302Z), 15 hp

Verksamhetsförlagd utbildning VFU IV (UB07VZ), 15 hp




Studera utomlands

Många studenter väljer att förlägga en del av sin utbildning utomlands. Det är oftast en spännande och lärorik upplevelse som ger många minnen för livet. Andra fördelar är också förbättrade språkkunskaper och internationella meriter som kan användas i ditt framtida arbetsliv. Grundlärarstudenter kan exempelvis göra VFU utomlands, sommarpraktik via Erasmusstipendiet eller göra datainsamling för examensarbetet.

Läs mer om hur du kan studera utomlands inom grundlärarprogrammet - fritidshem

Läs vad våra studenter tycker om utbildningen och möt lärare och forskare som undervisar på programmet.


Karriärvägar efter examen

Efter en examen från programmet kan du börja arbeta som grundlärare i fritidshem och lärare inom ämnet musik.

Som grundlärare i fritidshem har du goda chanser att få jobb i stora delar av landet enligt Arbetsförmedlingens prognoser.

Arbetsförmedlingen - yrken och framtid - grundlärare i fritidshem

Efter en tid i arbetet kanske du känner att du vill utvecklas i din roll. Ett nästa steg för dig kan då vara att till exempel bli arbetslagsledare, förstelärare, utvecklingsledare eller lekterapeut.

Karriärvägar som kräver ytterligare högskolestudier

När du har arbetat som grundlärare i fritidshem en tid kan du också själv bli handledare för grundlärarstudenter som gör sin VFU på fritidshem.

För att få handledarkompetens kan du läsa kursen:

Att handleda professionsutveckling i verksamhetsförlagd utbildning, fritidshem, 7,5 hp

Om du vill byta till en tjänst med ledningsansvar eller specialisera dig, men ändå bygga vidare på din lärarexamen och din erfarenhet i yrket, kan du efter påbyggnadsstudier på högskola bli rektor eller biträdande rektor på en skola, speciallärare eller specialpedagog.

Vill du jobba som handläggare eller utredare inom kommun eller statlig verksamhet med frågor om som rör skola, fritid, barn och unga kan du välja att studera vidare på masternivå.

Masterprogram i barn- och ungdomsvetenskap med inriktning fritidshem, 120 hp

Forska om barn och unga

Efter avslutad masterexamen är du behörig att söka till forskarutbildning, till exempel inom barn- och ungdomsvetenskap. Som forskare har du möjlighet att fördjupa dig och undersöka frågor som just du är särskilt intresserad av.

Utbildning på forskarnivå i barn- och ungdomsvetenskap

Studie- och karriärvägledning

Om du har frågor om till exempel behörighet, karriär efter programstudierna, är i behov särskilt pedagogiskt stöd under studietiden eller vill diskutera studieplanering.

Studie- och karriärvägledning

Har du studieadministrativa frågor om till exempel registrering, gruppindelning eller lärarplattformen Athena kontakta utbildningsadministratör.

Om du har frågor om kursupplägg och struktur i programmet kontakta programansvarig lärare.

Utbildningsadministratör Grundlärarprogrammet - fritidshem, termin 1

Programansvarig Grundlärarprogrammet inriktning fritidshem