Geografi IIL med ämnesdidaktik

Exempel mänsklig påverkan på natur och naturresurser. Fotograf Peter Kinlund.
Tyngdpunkten ligger på tillämpning – till exempel hur geografisk teori och metodik kan användas för geografisk analys i samband med planering, utveckling och konflikter på lokal, regional och global nivå. Detta inkluderar exempelvis gränsöverskridande miljöproblem, resursutnyttjande och resurskonflikter, samt globaliseringens påverkan på den fysiska miljön och människors livsvillkor. Exkursioner och fältarbete ingår i undervisningen och syftar till att konkretisera och tillämpa de teoretiska delarna. Kursen omfattar även ämnesdidaktik, det vill säga tekniker och metoder för att undervisa i geografi i skolan.
Kursen ingår i Ämneslärarprogrammet och ges av Institutionen av naturgeografi tillsammans med Kulturgeografiska institutionen och Institutionen för ämnesdidaktik.
Delkurser
- Geografisk metodik II, 7,5 hp
- Regionalgeografisk analys, 6 hp
- Resurser och landskap del 6 hp
- Ämnesdidaktik, 4,5 hp
- Globala processer, 6 hp
Geografisk metodik II
Inom kursdelen övas olika metoder inom geografisk analys.
Regionalgeografisk analys
Kursdelen omfattar en kritisk analys av hur vi människor indelar världen i olika regioner, baserat på naturgivna och samhälleliga skillnader och särdrag.
Resurser och landskap (uppdelad på två delar)
I ett tvärvetenskapligt landskapsperspektiv, behandlar kursdelen naturresursutnyttjande och olika slags naturresurser. Kursdelen omfattar också ett självständigt projektarbete motsvarande 5 hp.
Globala processer
Kursdelen behandlar globaliseringsprocesser, samt kulturell, social och ekonomisk förändring.
Ämnesdidaktik
Kursdelen behandlar hur urval och organisation av undervisningen kan formas med hjälp av relevanta styrdokument, ämnesteori och ämnesdidaktiska perspektiv och begrepp.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar, projektarbeten samt fältundervisning.
Examination
Se kursplan.
Fusk och plagiat
Stockholms universitet ser mycket allvarligt på fusk. Med fusk menas exempelvis att studenter samarbetar på ett otillåtet sätt, medför otillåtna hjälpmedel (som till exempel fusklappar, otillåtna anteckningar eller mobiltelefon) eller på annat sätt försöker vilseleda vid examination. Plagiat utgör också en form av fusk och innebär till exempel att en student använder egna (självplagiat) eller andras texter och idéer utan att hänvisa till originalkällan på ett korrekt sätt i till exempel en uppsats, hemtentamen eller annan examinationsuppgift.
Misstanke om fusk utreds först av institutionen. Om institutionen bedömer att det finns en grundad misstanke om fusk anmäler institutionen ärendet vidare till rektor, som i sin tur kan överlämna ärendet till universitetets Disciplinnämnd. Fusk kan leda till att studenter varnas eller stängs av från studierna i upp till sex månader.
Stockholms universitets riktlinjer för disciplinärenden finns på sidan su.se/styrdokument/diciplinarenden.
Examinator
Lars-Ove Westerberg
Delkurserna examineras av delkursansvariga.
För att dina frågor ska hamna hos rätt person vänd dig till studentexpeditionen vid frågor som rör kursinformation, registrering, schema, litteraturlistor och tentamen. Vänd dig till studievägledaren vid frågor som rör tillgodoräknande, antagning, behörighet samt frågor som rör studieplanering.
Kursansvar
Lars-Ove Westerberg, Institutionen för naturgeografi
E-post: lars-ove.westerberg@natgeo.su.se
Johan Berg, Kulturgeografiska institutionen.
E-post: johan.berg@humangeo.su.se
Studievägledare, studentexpedition och fler kontakter