Svenska som andraspråk I inom ämneslärarprogrammet, för arbete i årskurs 7-9, gymnasieskolan och vuxenutbildningen
Kursen ger grundläggande kunskaper i ämnet med relevans för arbete i grundskolans årskurs 7–9, gymnasieskolan och vuxenutbildningen, som sedan fördjupas under kommande terminer. Samtliga kurser inom ämnet svenska som andraspråk är vetenskapligt förankrade och innehåller didaktiska inslag. Under kurserna diskuteras kontinuerligt de forskningsteoretiska bidragens relevans för lärarprofessionen.
Första terminens ämnesstudier i svenska som andraspråk består av fyra delkurser:
- Svenskans grammatik i tvärspråkligt perspektiv, 7,5 hp
- Svenskans uttal i tvärspråkligt perspektiv, 7,5 hp
- Andraspråksinlärning och tvåspråkig utveckling, 7,5 hp
- Sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet, 7,5 hp
Delkurser
Svenskans grammatik i tvärspråkligt perspektiv, 7,5 hp
Delkursen ger grundläggande kunskaper om svenskans grammatiska struktur (morfologi, syntax, semantik och lexikon) ur ett språktypologiskt, tvärspråkligt perspektiv. Fokus ligger på sådant som brukar innebära en utmaning för inlärare av svenska som andraspråk.
Svenskans uttal i tvärspråkligt perspektiv, 7,5 hp
Delkursen syftar till att studenten får grundläggande kunskaper om svenskans fonetiska och fonologiska struktur ur ett språktypologiskt, tvärspråkligt perspektiv. Fokus ligger på sådant som brukar innebära en utmaning för inlärare av svenska som andraspråk. Studenterna fördjupar sina kunskaper om svenskans fonetiska och fonologiska struktur genom att analysera autentiskt material från andraspråksinlärare, i synnerhet genom uttalsanalyser och språkjämförande analyser. Genomgående belyses förhållandet mellan skrift, stavning och uttal, i synnerhet ur ett andraspråksperspektiv.
Andraspråksinlärning och tvåspråkig utveckling, 7,5 hp
Delkursen syftar till att ge grundläggande kunskaper om tvåspråkig utveckling och andraspråksinlärning under olika betingelser hos barn och vuxna. Under kursen introduceras centrala teorier, frågeställningar och metoder inom ämnesområdet. Exempel ges på variation i språkinlärning och språkanvändning till följd av olika inre och yttre faktorers inverkan och beroende av vilken modalitet som fokuseras. Dessutom diskuteras andraspråksforskningens relevans för undervisning i svenska som andraspråk.
Sociolingvistiska perspektiv på flerspråkighet, 7,5 hp
Delkursen ger grundläggande kunskaper om flerspråkighet ur ett individ-, grupp- och samhällsperspektiv, vilket inbegriper frågor om globalisering, språkideologier, språk och makt, sociolingvistiska repertoarer och språkpolitik. Vidare belyses frågor om språklig variation utifrån ålder, kön, klass, etnicitet och geografisk och språklig bakgrund. Delkursen ger också en orientering om och en kritisk diskussion av flerspråkighet och utbildning i ett nationellt och globalt perspektiv. Dessutom diskuteras möjliga organisations- och utbildningsformer i Sverige i förhållande till gällande styrdokument och praxis.
Undervisning
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar och grupparbete. Närvaro på all undervisning är obligatorisk.
Viktig studieinformation
Viktig studieinformation (Svefler 2024-08-19) pdf, 273.9 kB. (273 Kb)
Examination
För information om examinationsformer, se kursplanen.
Betygskriterier
Observera att betygskriterier kan ändras fram till kursstart.
Betygskriterier CTL101 – gäller från hösten 2024 pdf, 254.6 kB. (254 Kb)
Examinator
Studievägledning/studieadministration: SVA/SVENSKA SOM ANDRASPRÅK (grundnivå), ÄMNESLÄRARPROGRAMMET i SVA

BesöksadressRum D 606, plan 6
Hus D, Södra huset
Universitetsvägen 10 D
MottagningstiderEfter överenskommelse.
Boka via e-post eller telefon.
TelefontiderMåndag 13–14
Torsdag 10–11








