Att få bli undervisad av verksamma forskare – det är det allra bästa med utbildningen!
Varför valde du att plugga kemi?
– Jag har varit fascinerad av kemi ända sedan jag var liten och har länge haft en dröm om att bli riktigt duktig på att labba. Att framställa nya molekyler, lite som att bygga lego, är något jag alltid tyckt varit jättecoolt. Det fick mig att bli intresserad av läkemedel och deras kemi samt hur de verkar i biologiska system. Genom att plugga kemi ville jag få goda grunder i ämnet samtidigt som jag kunde lära mig mer om mig själv och vad jag ville med mina studier. För jag var inte helt säker på mitt val. Men jag tänkte att det var en mycket bra början – oavsett vad jag ville göra senare. Jag valde en naturvetenskaplig utbildning i kemi framför en teknisk för att få djupare kunskap, bättre labbvana och närhet till forskning.
Hur var det att läsa kemi vid Stockholms universitet? Vad var det bästa?
– Det har varit mycket givande. Jag har haft många trevliga kurskamrater och fått goda vänner under studietiden. Men det bästa är lärarna – att få bli undervisad av riktiga och verksamma forskare. Att kunna knyta kontakter och göra ett examensarbete i någon av deras grupper är det allra bästa. En annan bra sak är att det varit så mycket labbande. Jag gillar också flexibiliteten i att kunna plugga många olika ämnen på samma universitet. Jag har utöver min kandidatexamen i kemi även läst kurser i biologi. Miljön på universitetet är något jag tycker mycket om. Jag trivs med friheten och ansvaret med studierna – att jag bestämmer över mina framgångar själv.
Har du några tips för blivande studenter?
– Utnyttja din studietid väl, men kom också ihåg att ha roligt! Hitta kompisar som du kan plugga med, för det blir så mycket enklare då. Det finns även många möjligheter för utbytesstudier. Är det något du vet att du vill göra se till att planera det redan i början av studierna.
Berätta, vad gör du nu?
– Jag läser kompletterande pedagogisk utbildning vid MND (Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik) för att bli ämneslärare i kemi och biologi. Jag kunde använda mina tidigare ämnesstudier och behövde enbart komplettera med didaktik, pedagogik och praktik i 1,5 år (90 hp). Att få undervisa i ämnen jag brinner för i kombination med det mänskliga mötet – att arbeta med människor – är något jag alltid vetat att jag vill göra.
På vilket sätt har du glädje och/eller användning av dina kemistudier i ditt jobb eller fortsatta studier?
– Som blivande lärare kommer jag i kontakt med mina kemistudier varje dag. Dels ämnesmässigt där gedigna kunskaper i kemi är viktigt, men även andra kunskaper som analysförmåga och rapportskrivning är något jag har stor nytta av varje dag.